Schelderit 2017

klik voor foto's

Zonovergoten Schelderit 2017 maakt blije gezichten onvergetelijk!

Op zondag 17 september van 2017 was de 17e Schelderit georganiseerd door de Lions Scaldis (Bergen op Zoom) en Zuidkwartier (Woensdrecht). Het doel is om jaarlijks jongvolwassenen met een verstandelijke beperking een onvergetelijke dag te bezorgen. In een oldtimer of klassieker worden ze langs de Schelde gereden. Een rit waar de meesten al maanden naar uitgekeken hebben.

Rond 09.00 uur was de ontmoeting bij de Volksabdij De Blauwe Pauw in Ossendrecht. Meer dan 40 klassiekers en bijzondere auto’s stonden in gelid opgesteld. En de meer dan 50 deelnemende gasten konden hun auto, van hun dromen, uitkiezen om mee te rijden. Vóór het instappen werden ze gefotografeerd bij hun favoriete mobiel, waarvan ze aan het einde van de tocht –ingelijst en wel- de foto mee naar huis mochten nemen. De rit ging in de ochtend over landweggetjes richting Oudenbosch. En binnendoor reden we naar de lunchlocatie: Millstream in Heimolen, bij Bergen op Zoom. Naast de gastvrijheid van de familie Snepvangers konden we kijken naar het robot gestuurde melken van koeien. Zelfs koeien knuffelen was mogelijk. En dat alles onder de muzikale begeleiding van het Mannenkoor de Weelzangers uit Woensdrecht.

Om half twee ging de stoet, geheel uitgerust en goed gelaafd, langs de noordkant van Bergen op Zoom de polder in. In een zonovergoten zomertafreel reden we via Oude Molen en Oud-Gastel richting Heerle. Van daar reed de karavaan door de Wouwse Plantage en Huijbergen naar het eindpunt: Onze Lieve Vrouw ter Duin in Ossendrecht. Rond 15.00 uur nam ieder een afsluitend drankje, waarbij de deelnemende gasten hun foto en een aandenken aan deze dag in ontvangst mochten nemen. Ook werden de meer dan 10 begeleidende motorrijdershartelijk bedankt voor hun kundige begeleiding van het parcours.  Zij zorgden voor een vloeiende doorstroming en een aaneengesloten kolonne van opzienbarende voertuigen.

Het enthousiasme om mee te mogen rijden wordt ieder jaar groter. Dit jaar heeft de organisatie voor het eerst een begrenzing aan het aantal deelnemende auto’s moesten instellen. De stoet zou anders té lang gaan worden. En de persoonlijke aandacht én veiligheid heeft bij ieder de hoogste prioriteit.

Maar in al dit feestgedruis misten we toch één persoon. De initiatiefnemer en organisator-van-het-eerste-uur Ed van Schaik. Hij is ons in de aanloop naar deze 17e Scheldrit ontvallen. En uit respect voor hem, hebben de organisatoren de rit van juni naar september verplaatst. We weten echter zeker dat Ed naar volle tevredenheid heeft meegenoten. En ongetwijfeld heeft hij gezorgd voor deze zonovergoten dag. Een dag met alleen maar onvergetelijke én blije gezichten.

klik voor foto's