20/12/2017

Zonder hulp in hun ontwikkeling blijven de kinderen gewoon op de 'shamba' achter. In dit geval is in Thuura, de leeromgeving beter geworden. Lionsclub Bergen op Zoom Scaldis steunt deze projecten.

Bergse Lionsclub steunt schoolproject in Kenia

Bergen op Zoom - Toevallig kwamen twee Bergenaren, die voor hun werk enige tijd in Kenia woonden, waaronder Edwin Mutsaars, lid van Lionsclub Bergen op Zoom Scaldis, in contact met Kimathi, een oud-leerling van 'n basisschool in het dorpje Thuura, gelegen in de binnenlanden van Kenia, een aantal huizen met wat kleine tuinderijen ('shamba's) om in het levensonderhoud te kunnen voorzien. Er is enorm veel werkloosheid in het binnenland van Kenia. De vooruitzichten voor de snel groeiende bevolking zijn zeer beperkt en alleen 'n opleiding kan hun lot verbeteren en de weg naar betaalde arbeid openen. Ouders zijn zich daar flink van bewust. Overal in Kenia kom je dan ook schooltjes tegen.

Kimathi heeft het, dankzij zijn lagere schoolopleiding, geschopt tot chauffeur bij een internationale organisatie in de hoofdstad Nairobi. Hij leidde de Bergenaren trots rond in zijn oude school: muren met wat gaten erin en een golfplaten dak! Wel onderwijs voor 341 leerlingen waaronder de helft meisjes en 14 kinderen met een beperking. Maar geen basisvoorzieningen zoals redelijke toiletten, stromend water en een schoolkeuken.

Op initiatief van de twee Bergenaren en met steun van Kerstactie 2015 van de Montessorischool zijn er in 2016 een drietal toiletgebouwtjes neergezet. Nu nog water, 'n schoolkeuken en verbetering van het lokaal voor de leerlingen met een beperking. Lionsclub Bergen op Zoom Scaldis heeft besloten om deze projecten te ondersteunen. Door acties is geld ingezameld om ter plekke de benodigde materialen aan te schaffen en de ouders hebben als dagloners alle werkzaamheden zelf verricht. Als laatste stromend water. Onmisbaar door de toenemende droogte, zowel voor de voedselvoorziening als de mensen zelf. Vanuit een kilometers hoger gelegen bron is er een greppel gegraven om de plastic buizen erin te kunnen leggen. De leeromgeving is nu beter, want door de natuurlijke waterdruk, stroomt er nu water naar de school.