Meet the Orchestra II

Het Orkest Koninklijke Luchtmacht behoeft eigenlijk geen introductie maar voor wie meer wil weten; in deze speciaal gemaakte voorstelling, ‘Meet The Orchestra II’, worden persoonlijke verhalen, foto’s en filmbeelden van de orkestleden verweven in het grote verhaal van de Koninklijke Luchtmacht. Het werk van de musici voor het Orkest Koninklijke Luchtmacht maken zo op indrukwekkende wijze onderdeel uit van het concert. En dat mag, want het Orkest Koninklijke Luchtmacht viert zelf ook een feestje.

70 jaar

Het Orkest Koninklijke Luchtmacht bestaat zeventig jaar. 'Kort na de Tweede Wereldoorlog werd een muziekkorps opgericht waarvan de leden oorlogsvrijwilligers waren', is te lezen op de website van het orkest. 'Door de vele werkzaamheden kreeg dit vrijwilligerskorps in 1950 de ministeriële goedkeuring om een groter beroepsorkest te worden. Al in 1955 prees Het Vrije Volk de vooruitstrevendheid van het orkest die past bij "het modernste wapen: de luchtmacht”.' Sinds de jaren '90 profileert het gezelschap zich als orkest voor lichte muziek. 'Van 1995 tot 2008 boekte het orkest grote publiekssuccessen met theatertours door het hele land. Voor het eerst verzorgde een militair orkest spectaculaire theaterproducties.' Door het succes van haar modernere repertoire voegden de musici steeds meer populaire liedjes en improvisaties toe aan de programmering.

Inmiddels is het orkest uitgegroeid tot een formatie voor pop, jazz en fusion met 48 conservatoriumgeschoolde musici in uniform. 'Daar waar in het verleden de muziek het verschil maakte op het slagveld, worden wij en onze muziek tegenwoordig anders ingezet. We staan midden in de samenleving. Met onze muziek vertellen wij het verhaal van de luchtmacht/Defensie en verbinden onze wereld met de wereld buiten onze vliegbases. Maar tradities die ons ceremonieel verbinden met de Krijgsmacht behoren ook tot ons DNA.' In ‘Meet The Orchestra’ werkt het orkest samen met zangeres Nyjolene Grey . Beleef de unieke kans om dit toporkest van de Koninklijke Luchtmacht te horen en te zien met hun eigentijdse sound en met het spectaculaire licht en decor.

Ben je ook benieuwd naar ons feestje? Kom kijken en luisteren.

De opbrengsten van dit concert komen geheel ten goede aan het educatief gedeelte van het Bezoekers Informatie Centrum bij de Britse en Canadese erevelden in Bergen op Zoom

Bestel hier uw kaarten: